3,4,5 September - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romilda Haan - WaarBenJij.nu 3,4,5 September - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romilda Haan - WaarBenJij.nu

3,4,5 September

Door: Romilda de Haan

Blijf op de hoogte en volg Romilda

06 September 2015 | Suriname, Paramaribo

3 september:
Goeiemorgen vandaag kwam de schoonmaakster het hele huis schoonmaken.
Wat was dat even fijn. Ivm ons huis niet heel schoon was.
Ik had met Jurma om 11 uur een afspraak staan bij stichting Betheljada voor een kennismakings gesprek. Dit ging een beetje verkeerd. Eerst dachten wij om op de fiets te gaan dus wij waren al vroeg van huis vertrokken. Toen we eenmaal 2 minuten onderweg was begon het heeel hard te regenen. We hebben een rechtsomkeer gemaakt en hebben de taxi maar gebeld.
Het lullige was de taxi kwam naar het adres waar we heen moesten en niet naar het adres waar we opgehaald moesten worden. Dus het duurde heel erg lang voor dat hij er was uit eindelijk was het toen 5 minuten voor 11 toen de taxi bij ons was het heeft dus wel een uur geduurd voordat hij op het juiste adres was. In de taxi hebben wij maar even gebeld naar onze Begeleidster bij Betheljada zodat zij er vanaf wist dat we wat later kwamen. Eenmaal dat we aankwamen hadden ze helemaal niet doorgehad dat we te laat waren. No spang zeggen ze dan in dit land (dat betekend doe maar rustig aan). Eenmaal toen we aan het praten waren met onze begeleidster moest zij ineens naar het ziekenhuis omdat een cliënt naar het ziekenhuis was gebracht maar in dit land word je niet eerder geholpen in het ziekenhuis dan wanneer je betaald hebt. Dus moest zij even geld langs brengen. Wij zijn toen mee geweest in de auto. Daar hebben wij ons kennismaking gesprek gehouden haha dat heb ik nog nooit op zo’n rare plek gehad. Maarja in dit land maak je meerdere rare dingen mee.
We hebben een gezellig gesprek gehad en ze heeft ons alles uitgelegd over betheljada. Eenmaal toen wij terug kwamen hebben wij een rondleiding gehad. Dit was erg interessant.
Hierna hebben we nog even op kantoor een gesprekje gehad en waren wij rond 2 uur klaar.
Toen hebben we een taxi gebeld en zijn naar huis gegaan. Daar hadden de andere meiden al gegeten dus hebben jurma en ik nog even snel na gegeten. Hierna hebben we lekker helemaal niks gedaan.
S’ avonds lekker op de Nederlandse toer patat bakken. Wel in een pan want ze hebben hier geen frituurpannen. Dat was wel even weer lekker want ik moet heel erg wennen aan het Surinaamse eten. S’avonds hebben we een spelletje gedaan en zijn we met Erik op stap geweest naar Havana lounge geweest. De eerste avond dat we op stap zijn geweest. Erik vertelde dat we wat eerder heen moesten gaan zodat wij konden zien waar de nooduitgang was enz. Eenmaal daar aangekomen om 12 uur hadden ze salsa dansen dit vond ik erg grappig om te zien. Erik heeft nog met Julia gedanst.
Wij hadden in de planning om op dans les te gaan hier in Paramaribo. Het was super gezellig.
Om half 2 begon de gewone muziek en toen begon het heel gezellig te worden. De jongens die hier wonen proberen aandacht van meiden te krijgen door om ze heen te dansen en om een dans battle tegen elkaar te doen. Surinaamse mensen kunnen wel heel goed dansen. Best een gek idee dat we op stap zijn geweest met een man van 64 HAHA. Rond half 4 s’nachts zijn we weer thuis gebracht.
Daarna hebben we nog even gezellig bij gekletst en zijn we naar bed gegaan. Vanmiddag is er een nieuw meisje bij ons in huis komen wonen Anniek heet ze en het grappige is dat ze in Nederland helemaal niet ver van ons af woont. Ze past precies tussen de groep . Anniek en Mascha zijn niet mee uit geweest.

4 September:
Vandaag hebben we geskypt met onze begeleider uit Nederland. Om half 1 kwam Ronny ons ophalen. Ronny is onze reisleider in Suriname. Alle trips die wij gaan doen gaan wij met Ronny doen.
Vandaag zijn we naar White Beatch geweest. We hebben daar een hutje geregeld en Ronny had hangmatten meegenomen. Wat ligt dat super lekker een hangmat. We zijn hier de hele middag gebleven om lekker te relaxen. Er was een gedeelte water helemaal afgeschermd zodat wij daar het water in konden. Als dat niet afgeschermd was zwommen we tussen de piranha’s haha en waren we misschien wel mee genomen door de zeemeermin hahah. Ronny vertelde verhalen over dorpjes waar wij ook nog heen gaan op trip. Waarvan wij in 1 dorpje beter geen foto’s kunnen maken. Dit omdat die mensen er heilig in geloven dat als er een foto van hun gemaakt word hun ziel de camera in word gezogen. Ook vertelde Ronny dat wij Bakras zijn dat betekend blanke mensen. En Boeroes zo heten de plantage boeren en zij zien ons ook als boeren. Ook vertelde hij dat als iemand tegen je zegt lekker weertje dat je dan beter niet kan reageren want dan bedoelen zij, lekker weertje voor een op en neertje. Ergens in de middag liep het water weg naar achter de schermen dus konden we niet meer lekker het water in. Het begon heel hard te regenen toen ben ik met Julia en Aukelien door de regen en water wezen rennen wat geeft dat een machtig mooi gevoel. Op de terug weg zijn we ergens gestopt waar we even konden bijkomen van de rit in de auto. Daar hangt zeewier in de bomen wat een apart gezicht is dat. Daarna zijn we door Paramaribo gaan rijden en heeft Ronny ons naar huis gebracht. We hebben toen pizza besteld en dat werd bezorgd. Om half 1 s’avonds kwam Ronny ons weer ophalen en zijn we uitgeweest in Touche dat is een discotheek in Suriname. Vanavond is iedereen mee geweest. Hier was het ook erg gezellig. Alleen was het niet zo druk dat was wel jammer. Gister in Havanna Lounge was het erg druk. In Touche kwamen we een aantal bekenden tegen die we in Havanna Lounge ook gezien hadden. Rond 4 uur zijn wij naar huis gebracht en zijn we lekker gaan slapen.

5 September:
Goedemorgen vandaag hebben wij een rust dag. We hebben vrijwel niets gedaan.
S’ochtends heb ik mijn was gedraaid. Wat is dat appart om te doen in Suriname. De wasmachine is een bak met aan de bovenkant een deksel deze deksel haal je eraf en dan doe je je kleren erin. Dan pak je de tuin slang en laat je de wasmachine vol lopen met koud water. ja ja dat lees je goed wassen met koud water! dan wasmiddel erin en de knop omdraaien en dan begint die te brullen. 3 minuten later is de wasmachine klaar en laten we de wasmachine leeglopen en halen de kleren uit de wasmachine en daarna moeten we de zeep er nog uitspoelen in een teil. Ja ja wat een verschil met Nederland. Inmiddels zijn wij al zover dat wij gewoon water koken in de water koker en dat water in de wasmachine gooien zo voelt het in iedergeval dat de was schoon word.
S’middags zijn we even naar de winkels gefietst en hebben we daar handdoeken gekocht.
Na die tijd heb ik met Aukelien rijst gekookt met gemixte groente van broccoli, bloemkool en worteltjes. Met kerry saus en een hamburger. Even weer een dagje gezond gegeten.
S’nachts zijn Bojana, Jurma, Julia en ik uitgeweest. We werden om 1 uur opgehaald door een taxi. Die taxi heeft ons naar Touche gebracht. Eenmaal binnen was er niemand in Touche. Daarna hebben wij de taxi opgebeld en gevraagd of hij ons naar club Next wou brengen. Dit heeft hij gedaan. Eenmaal bij club next bleek dat je daar als vrouw alleen in een jurk mag lopen met hoge hakken en als man alleen in lange broek en dichte schoenen. Wij liepen in korte broekjes en t shirtjes dus ja wij mochten niet naar binnen. Daarna zijn we naar het vat gegaan dat was daar vlak naast. Daar kwamen we Nederlanders tegen en die zijden dat de drukte in Tequila was. Dus op zijn woord zijn wij naar Tequila gegaan. Daar was het erg gezellig. Ze hadden daar wel een afkeer op de dans vloer iedereen stond om de dansvloer heen en niemand nam een stap erop. Dus toen zijn wij daar maar gaan dansen. Om half 5 waren we weer thuis.

• 13 September 2015 - 13:45

Andra: